Το Θραύσμα του Χάους/ Fragment of Chaos»


Το Θραύσμα του Χάους/ Fragment of Chaos», στο ΡΟΜΑΝΤΣΟ, ομάδα-κολεκτίβα ΔΙΠΟΛΑ,12 Φεβρουαρίου 2023, Αθήνα. Η αναγγελία των Καρακωσταντή Ζαχαρούλα, και Κοντοσφύρη Χάρη


              

Η ομάδα-κολεκτίβα ΔΙΠΟΛΑ και το διεθνές περιοδικό KROMA Art Magazine, εγκαινιάσαν την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023 την έκθεση «Το Θραύσμα του Χάους/ Fragment of Chaos», στο ΡΟΜΑΝΤΣΟ, στο παλαιό κτίριο του ομώνυμου περιοδικού που έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε ένα χώρο σύγχρονης τέχνης και τεχνολογίας (οδός Αναξαγόρα 3, Αθήνα). Η έκθεση είναι αφιερωμένη στον πρόσφατα εκλιπών ζωγράφο Γιώργο Λαζόγκα.

Μεταξύ των συμμετεχόντων  η  Καρακωσταντή Ζαχαρούλα, η  Μπογδάνου Όλγα και ο Κοντοσφύρης Χάρης από την Σχολή καλών τεχνών Φλώρινας  καταφέρνουν να καταθέσουν την αναγγελία τους για το σημαντικό έργο του ζωγράφου. Ο Γιώργος Λαζόγκας συνεχίζοντας μια ιχνηλατική ζωγραφική  του μέσω της ζωγραφικής και της εκτυπωτικής προανήγγειλε με μοναδικό τρόπο την ανεικονικότητα της παρουσίας του σώματος.

Συμμετέχοντες: Σκούρτης Άγγελος / Ποταμιάνου Άρτεμις / Κοντοσφύρης Χάρης / Πέτροβα Μαργαρίτα / Φιλίππου Αποστόλης / Αγγελίογλου Ιάνθη / Αβραμίδου Ευαγγελία / Ακριτίδου Πηνελόπη/ Αντάρτη Άννα / Αντωνίου Αιμίλία / Βαζούκου Ειρήνη / Βαλέρη Αντιγόνη / Γιαντζίκη Καλομοίρα / Γρηγορίου Κρίστη / Δημητρίου Στεφανή/ Δημητροπούλου Μαρία / Δημουλάς Γιάννης / Δρίβα Αργυρώ / Ζήνωνος Ειρήνη / Ανδριανή Δαούτη / Καρακωνσταντή Ζαχαρούλα / Κόικας Σπύρο / Κοκκινάκη Κατερίνα / Κοντόε Μαριάννα /Κοντοσφύρης Χάρης  Κοσκινιώτου Βασιλική/ Κωνσταντίνου Δέσποινα / Λιάσκου Ειρήνη / Μανγιώλη Μαρία/ Μιχαλοπούλου Χριστίνα / Μιχελάκη Εύη / Μπακιρτζή Σοφία/ Μπαλουκτσή Νατάσα / Μπαστουνοπούλου Μαρίνα/ Μπογδανου Όλγα/ Μπρέντας Παναγιώτης / Ορφανού Σωτήρια/ Ουζούνης Γιώργος / Πατρικίου Στεφανία / Πετροπούλου Τζένη / Πολιτόπουλος Ιωάννης / Ράλλη Μπέσσυ / Ρούντολφ Ίων / Ρουσιώτη Μαίρη / Σένογλου Σόφι / Σταθάτος Παναγής/ Σταματογιάννη Έλενα / Στασινοπούλλου Κανέλλα/ Στυλιανουδάκης Ανδρέας / Τριανταφυλλοπούλου Δήμητρα / Τριαντοπούλου Αγγελική / Τσουματίδου Στέλλα/ Φύτας Γιώργος / Χαρίτου Λευκή / Χατζηστεφάνου Άννα Μαρία / Χριστοδουλόπουλος Χρήστος 

 Διάρκεια: 12 – 18 Φεβρουαρίου 2023, ώρες λειτουργίας: 16:00-20:00Σάββατο 18 Φεβρουαρίου ώρες λειτουργίας: 14:00 – 18:00Ρομάντσο, Αναξαγόρα 3-5, Αθήνα 10552

Επιμέλεια: Ευθύμης Λαζόγκας, Ιστορικός Τέχνης - Αρχαιολόγος, Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Paris I-Panthéon – Sorbonne, Διδάσκων Ιστορίας της Τέχνης, ΑΣΚΤ, Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών, Καθηγητής στην Ανωτέρα Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου

 

 «Το Θραύσμα του Χάους: Σε στιγμές ρήξεων και αναταραχών η καλλιτεχνική αβεβαιότητα συνδέεται με το κοινωνικό ή πολιτικό αδιέξοδο, η σύγχυση υπερβαίνει τον εαυτό της και σε ορισμένες περιπτώσεις θεσμοθετείται, οι δε εικόνες και τα μηνύματα ρέουν ασταμάτητα υπονομεύοντας την εσωτερικότητα.» Γιώργος Λαζόγκας, ζωγράφος και ομότιμος καθηγητής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών

Στην συγκεκριμένη έκθεση οι καλλιτέχνες επικεντρώνουν τη δουλειά τους στο θραύσμα του χάους που αποτελεί και την πλέον οργανωμένη μορφή του κενού ή της σιωπής που υπονοεί το χάος, διαχειριζόμενοι εικαστικές αξίες, ιδέες και τεχνικές που τις ορίζουν εσωτερικά σχήματα ή εικόνες.

 Ο ιδρυτής της ομάδας ΔΙΠΟΛΑ, Δημήτρης Καρατζάς, στο κείμενο της έκθεσης αναφέρει:«…Χρόνος, θραύσμα και ατομικότητα από ότι φαίνεται πάνε μαζί… Μια μορφή που δε τελειώνει ποτέ, που έρχεται και επανέρχεται χωρίς την κλασσική ιδέα του τέλους γίνεται μια νέα ιδέα της απεραντοσύνης, μιας απεραντοσύνης της δίψας… Το θραύσμα φλερτάρει με το τυχαίο αλλά αποκτάει βάθος. Ένα βάθος όχι ψυχολογικής ή εκφραστικής φύσης αλλά αντικειμενικό στο βαθμό που το μέρος της ολότητας του έργου αντιστέκεται σε αυτή. Η διαλεκτική αυτή δε βρίσκεται μόνο μέσα στο έργο τέχνης αλλά και στην ίδια την ιστορία της τέχνης και κάνει κάθε έργο μοναδικό. Αυτή η σύγχρονη συνείδηση, αυτή η απομάκρυνση του ειδικού από το γενικό στις μέρες μας ορίζει μια ακραία μορφή και όπως πολύ εμφατικά τόνιζε ο ζωγράφος Γιώργος Λαζόγκας : «…το θραύσμα είναι όλο το έργο και είναι η μονή αλήθεια…» Σε συνέχεια -και όχι ως απλή μνημόνευση- του έργου του Γιώργου Λαζόγκα, οι καλλιτέχνες /εικαστικοί δούλεψαν επάνω σε έννοιες που ο ίδιος εργάστηκε εν ζωή: Ίχνος - παλίμψηστο - θραύσμα - σπάραγμα. Έννοιες που οι σύγχρονοι εικαστικοί μέσα την έκθεση «Το Θραύσμα του Χάους/ Fragment of Chaos» καθιστούν διαχρονικές κι επίκαιρες.

Ο Γιώργος Λαζόγκας χρησιμοποιούσε συστηματικά τεχνικές τυπωμάτων , σχεδιαστικές χειρονομίες  ζωγραφικής ενταγμένα σε εικαστικές προτάσεις  που εξέλισσαν την σχέση θεατού και αθέατου. Σπαράγματα και θραύσματα ζωγραφικών ασκήσεων , κάμψεων και ανακάμψεων τις επίδρασης της ζωτικότητας  των ζώντων  γραφών σε έκαναν να δεις το όλο ως ικανότητα του μέρους . Την δεκαετία του ογδόντα  ο Χάρης Κοντοσφύρης μελετούσε τις εικαστικές προτάσεις  του Γιώργου Λαζόγκα και συνομιλούσε με τσιμεντοκολάζ κενού -γεμάτου που προανήγγελλαν τις αρχιτεκτονικές μηχανές το 1992. Ο  Mallarmé προέτρεπε  τους ζωγράφους να «μην ζωγραφίζουν το ίδιο το αντικείμενο, αλλά να ζωγραφίζουν την επίδραση που εκείνο ασκεί» Αυτό συνέβη με τον Λαζόγκα στην ελληνική εικαστική σκηνή απεικόνιζε την επίδραση, ασκούσε την υποστασιακή αποτύπωση.

                    

Συγκεκριμένα για τον Χάρη Κοντοσφύρη τα αρχιτεκτονικά κενά,  έργα της περιόδου μετά το 1986 είναι  μελέτες που αφορούν την επίδραση του Λαζόγκα. Ξανά-αποτυπώνονται με την τεχνική του Frottage και απομνημονεύουν στο χαρτί αντίστοιχα ζωγραφικά γεγονότα του έργου του από τον Χάρη Κοντοσφύρη. Το έργο του Λαζόγκα  ανέδυε την προσοχή μας στην εσωτερική ζωή των γραμμών και των ζωγραφικών αποτυπώσεων κάθε είδους εστί ώστε  η σωματικότητα και η κιναισθητική απομνημόνευση να έχει διάρκεια. Πολλά επίπεδα συναπτόμενων σχεδίων  ξετυλίγουν την έξαψη της ζωγραφικής μνήμης. Τα ξανααποτυπωμένα έργα σε  Frottage προτείνουν την ανεικονική σωματικότητα των έργων του Λαζόγκα  ως μια πλήρη αξιοποίηση της ακριβούς σχέσης ανάμεσα στο σώμα και το πνεύμα.   Οι κόρακες δείχνουν στον άνεμο την  μακρόσυρτη αγάπη στην ανεικονική σωματοποίηση των αισθήσεων του ανέγγιχτου και του άλλου σώματος  ένα γεγονός που πραγμάτωσε ο Λαζόγκας πολλαπλά και σημαντικά. Τα σχέδια αφέθηκαν στο πάτωμα , ανασκάπτονται από τα έντεκα κοράκια φύλακες. Τα σχέδια έγιναν εξώλης και προώλης, αναστατώνονται από  τα κοράκια που είναι φύλακες, έξυπνοι αποδέκτες, εργαλειοφορείς,  μιμητές και δεξιοτέχνες. Έντεκα κοράκια ανασκάπτουν τον Λαζόγκα δείχνοντας στον άνεμο την αγάπη για τις ζωντανές γραμμές , για τις γραφές στο ουρανό.

«Ο κόρακας δείχνει στον άνεμο  μακρόσυρτη αγάπη. » του Χάρη Κοντοσφύρη , 2023, Μικρή εικαστική εγκατάσταση σε μεταβλητές διαστάσεις με έντεκα κοράκια,  βαμβακερό χαρτί κάρβουνο, ξυροπαστέλ, πλαστικοποιημένο τσιμέντο. Αλληλεπίδραση , φροντίδα εγκατάστασης  Ζαχαρούλα Καρακωσταντή.


                

Συγκεκριμένα για την Ζαχαρούλα Καρακωνσταντή  η δημιουργία μιας οπτικής του φωτός ως αυτόνομης αισθητικής εμπειρίας μεταβάλλεται χρονικά (time specific- μεσημβρία του Ήλιου ) δημιουργεί νέα περιβάλλοντα  επαναπροσδιορίζοντας συνεχώς και αέναα την σχέση του υποκειμένου τόσο με τον χώρο όσο και με τον εαυτό του . Τόσο η υλη όσο και το σώμα συνδέονται με το φως για την δημιουργία χώρων και Υπερ-Τόπων σε άμεση συνάρτηση με την αντιληπτική αίσθηση του υποκειμένου προς τον εαυτό του και τον κόσμο. Κάτω από το πρίσμα της νέας πραγματικότητας της νέας  τεχνολογίας της ψηφιακής εποχής ,των τερματικών χώρων, της ύπαρξης και της συνύπαρξης σε φωτεινές Υπερ –τοπίες, ο λουσμένος στο φως και ο εγερμένος  της σκιάς του ...ζει το φως σαν  παρουσία. Μέσω του φωτός ερευνάται και δημιουργείται ένα περιβάλλον ανθρωποκεντρικό που διεγείρει την αντιληπτική ικανότητα του υποκειμένου, που δια μέσω της οράσεως αναγνωρίζει ισότιμα την υλικότητα με
την σωματικότητα. Ύλη και σώμα συμπλέουν προς αναζήτηση της αυτογνωσίας και της μεταξύ τους επικοινωνίας. Εικαστική εγκατάσταση που αποτελείται από διαφανή πλαστική μεμβράνη ,επεξεργασμένης θερμικά. 

Το άπλετο ηλιακό φώς των παραθύρων σε συνδυασμό με το τεχνητό αποτελεί καταλύτη της σύνθεσης, δημιουργώντας μια χωρική συνομιλία σαν ένα θέατρο  του αθέατου μια παρουσία του θραύσματος και του όλου ,της ύλης και της αντιύλης.

«Η παλίμψηστη μεσημβρία του Ήλιου» της  Ζαχαρούλα Καρακωνσταντή, 2023, εικαστική εγκατάσταση μεταβλητών διαστάσεων με  φύλλα pvc θερμικά επεξεργασμένα     

                                             

         


Βιογραφικό  Χάρη Κοντοσφύρη

Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη το 1965. Ξεκίνησε με ενασχόληση σπουδών  σκηνοθεσίας στη Σχολή Χατζίκου, στην Αθήνα (1984-1987) και μετά σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1987-1993).

 Παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός (Αθήνα, 1992).

Από τα πρώτα του έργα χρησιμοποιεί υλικά κατασκευής, όπως τσιμέντο και βιομηχανοποιημένα σίδερα  προτείνοντας την θέαση ως διαμεσολαβημένη ενέργεια. Χειρίζεται με ευελιξία τη φόρμα, τις χρωματικές διαβαθμίσεις και την υφή των υλικών του. Πολλές φορές τα έργα σχεδιάζονται in situ, ως εγκαταστάσεις που επαναπροσδιορίζουν τον περιβάλλοντα χώρο. Σύντομα εντάσσει στη δουλειά του μορφές και υλικά που δείχνουν το ενδιαφέρον του για τις διαδικασίες της οπτικής αντίληψης και τη διαδραστική λειτουργία των έργων. Δημιουργεί κατοπτρισμούς και προοπτικές πολλαπλών ειδώλων( Έσοπτρα), που ενεργοποιούν τη συμμετοχή του θεατή στη λειτουργία του έργου. Συχνά αναπλάθει εικόνες και αφηγήσεις που παραπέμπουν σε μια μεγάλη ποικιλία θεμάτων, κυρίως κοινωνικού και ανθρωπολογικού  περιεχομένου. Το έργο του περιλαμβάνει επιτοίχιες κατασκευές, εγκαταστάσεις στο χώρο με ενεργοποίηση των αισθήσεων, ζωγραφικά έργα και γλυπτά.

Παράλληλα με το εικαστικό του έργο δίδαξε ως Λέκτορας στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (2007) ενώ από το 2010 είναι Καθηγητής στην Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα).Το ερευνητικό του πλαίσιο προσδιορίζει την αλληλεπιδραστική λειτουργία της τέχνης και συντονίζει εκθέσεις συνεργατικές και αλληλεπιδραστικές.

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε 20 ατομικές εκθέσεις  στην  Ελλάδα και το εξωτερικό και πήρε μέρος σε ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις. Από το 2010 οι ατομικές ενεργοποιούν συνέργιες με άλλους καλλιτέχνες. Συμμετείχε μεταξύ άλλων στην 3η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών Μεσογειακών Χωρών (Μπολόνια, Ιταλία 1988), στην 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2009), ενώ το 2004 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 26η Μπιενάλε του Sao Paulo και στη 2η Διεθνή Μπιενάλε του Πεκίνου.

Βιογραφικό Ζαχαρούλας Καρακωνσταντή

Η Ζαχαρούλα Καρακωνσταντή γεννήθηκε στα Γιαννιτσά.Από το 2001-20012 ήταν ιδρυτικό μέλος  εισαγωγικής εταιρείας Ιταλικών επίπλων κουζίνας και κατοικίας ΤΡΙΤΣΚΟΣ Α.& ΣΙΑ Ο.Ε., διανύοντας μια επιτυχημένη πορεία στον τομέα της πώλησης και του interior design συνεργαζόμενη με μεγάλες εταιρείες του χώρου, ενώ το 2004 βραβεύτηκε ως “η πιο επιτυχημένη πωλήτρια /Σχεδιάστρια” σε Ελλάδα και Κύπρο από τον εκπρόσωπο του Ιταλικού Ομίλου BERLONI, Αφοί Παπαϊωάννου.Σήμερα είναι τελειόφοιτος της Σχολής Εικαστικών και εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στην Φλώρινα στο τμήμα Ζωγραφικής του 3ου Εικαστικού  Εργαστηρίου με συντονιστές  τον Χ.Κοντοσφύρη και Θ. Ζωγράφο . (2018-2023) Ενώ ταυτόχρονα ειδικεύτηκε στο Εφαρμοσμένο Εργαστήριο Κοσμήματος .

Το εικαστικό της έργο αφορά τόσο την δημιουργία ζωγραφικών έργων όσο και Εικαστικών Εγκαταστάσεων.Στην  ζωγραφική χρησιμοποιώντας κυρίως Ακρυλικά χρώματα  εστιάζει στην κίνηση, στην χειρονομία, στην υφή και στα χρωματικά επίπεδα, όπου κυριαρχούν οι μεγάλες ενιαίες χρωματικές επιφάνειες  με αφαιρετική χροιά, απαλλαγμένες από το αφηγηματικό τους περιεχόμενο.Ενώ ταυτόχρονα ένα μεγάλο κομμάτι της έρευνας της στην δημιουργία  Εικαστικών Εγκαταστάσεων αφορά καθημερινά βιομηχανικά  αντικείμενα με συγκεκριμένη χρηστικότητα όπως η θερμοπλαστική μεμβράνη   και οργανικά στοιχεία ,κελύφοι αυγών τα οποία δια μέσου του φωτός επιχειρεί να τα οδηγήσει σε μια νέα οπτική θέαση διατηρώντας όμως την αυθεντικότητά του υλικού τους. Τα ετερόκλητα αυτά υλικά με κοινό παρανομαστή το φως φιλοδοξεί να δημιουργούν μια βιωμένη εμπειρία που συνδιαλέγεται με την ανθρώπινη κλίμακα, τον χώρο, τον χρόνο,  και την ύλη.  

Παράλληλα συμμετείχε και επιλέχθηκε στους finalist το 2021 ανάμεσα σε διεθνείς συμμετοχές με το συνεργατικό video animation‘’BLOT’’ στο 14 ο IONIAN UNIVERSITY VISUAL & SOUND festival και στο ICONA Ionian contemporary animation Festival.Ενώ το 2023 συμμετείχε  στην εικαστική ομάδα Pulvis Umpra του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Φλώρινας, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας,που διακρίθηκε και βραβεύτηκε  στα πλαίσια της Μπιενάλε Σχεδίου 2023 του καλλιτεχνικού οργανισμού Οsten με την θηριώδους πολυμεσική εγκατάσταση «NOT PARASITE» Έχει πάρει μέρος σε πολλές  ομαδικές εκθέσεις και φεστιβάλ Τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έργα της βρίσκονται σε ιδιώτες συλλέκτες σε όλο τον κόσμο.


















 

Comments

Popular Posts